Achtbaan van emoties, doe mij maar nog een ritje - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Marlien Jonkers - WaarBenJij.nu Achtbaan van emoties, doe mij maar nog een ritje - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Marlien Jonkers - WaarBenJij.nu

Achtbaan van emoties, doe mij maar nog een ritje

Blijf op de hoogte en volg Marlien

18 Januari 2017 | Tanzania, Stone Town

Afgelopen maand was best een emotionele rollercoaster maar wel op een positieve manier! Ik ben een 5 dagen alleen naar Nairobi geweest wat ik best spannend vond. Met name om alle veiligheidsmaatregelen die ze daar nemen.. dat was echt wel even wennen na het relaxte leventje op Zanzibar. Sowieso was Nairobi best een shock, het is daar zo anders! Ik had het gevoel terecht te zijn gekomen in een europese hoofdstad met veel hoge grote gebouwen, prachtige winkelcentra waar je alles kunt kopen… echte kledingwinkels en supermarkten waar alles te verkrijgen is! Ook het VSO kantoor was daar prachtig!! Ontzettend mooi ingericht en enorm groot. Ben ook nog een ochtend naar het Nairobi national park geweest wat dus echt naast de stad ligt. Bijzonder dat je giraffes, buffels en olifanten ziet lopen met een grote stad op de achtergrond.
Toen ik vrijdag weer terug vloog naar Zanzibar was ik toch wel erg blij, terug naar huis!! We hebben nog een enorm gezellige avond gehad op een sandbank en kerstmiddag (traditie in Hengelo) ben ik samen met Lisanne naar vrienden gegaan en hebben we gebarbequed op het balkon. Het was natuurlijk niet hetzelfde als kerstmiddag vieren in Hengelo maar gezellig was het zeker!
Die nacht landen mijn ouders in Dar, de volgende ochtend heb ik ze rond kwart voor 12 opgehaald van de ferry. Ontzettend fijn om ze weer te zien!! We hebben 2 heerlijke weken vakantie gehad, eerst in Paje aan het strand. 2e kerstdag hebben we met alle randstad vrijwilligers die op Zanzibar zijn + alle familie en vrienden die op bezoek waren gebarbequed in Michamvi. Wat bijzonder was dat ! Kerst vieren met mijn ouders en alle lieve mensen die ik hier heb leren kennen op het strand in bikini, ik ga deze dag niet snel vergeten!! Na een paar dagen relaxen en een prachtige blue safari heb ik mn ouders meegenomen naar mn huis in stone town. Voor mn ouders wel even wennen.. een warm, druk stadje met enorm veel geuren, indrukken en mensen die aan alle kanten aan je trekken. Ik heb ze meegenomen naar al mijn favo restaurantjes en plekjes in stone town. Ook hebben we nog 2 dagen strand gedaan, een keer naar pongwe en een keer naar kendwa zodat mn ouders alle hoeken van het eiland hebben gezien . Een spice tour is toch wel echt een must als je op spice island woont dus die hebben we ook gedaan en het was erg leuk!! Oud en nieuw heb ik gevierd met mn vrienden hier, eerst een pre party op het dakterras van Daphne en vervolgens met zn allen in een busje naar Kendwa waar een enorm groot feest was! Hebben een prachtige avond gehad met zn allen en om 7 uur lag ik weer in stone town in mn bed. Volgende dag om 10 uur weer met mn ouders afgesproken dus dat was best een pittig dagje, s’middags hebben we dan ook maar lekker gerelaxt bij het zwembad van het hotel waar ze sliepen. De afgelopen weken heb ik veel dingen ‘voor de laatste keer’ gedaan omdat ik 9 januari weer naar Lindi zou vertrekken zoals nog een keer naar de karaoke, nog een keer naar een sandbank, nog een keer naar de taperia en dinsdagavond had ik het dan ook best even moeilijk met het afscheid nemen van alle mensen en Zanzibar… Maar voordat ik naar Lindi zou vertrekken eerst nog safari! 4 Januari zijn we met de ferry naar Dar gegaan waar we door onze tourgide Samuel warden opgehaald om naar national park mikumi te vertrekken! Onderweg naar de lodge rij je al door het national park en hebben we al ontzettend veel beesten gezien! De volgende dag de hele dag game drive, wat echt geweldig was. Helaas werd ik onderweg ziek en zijn we s’ middags eerder terug gegaan. De volgende dag vroeg vertrokken naar Selous national park, wat een prachtige rit door het binnenland van Tanzania!! Een stukje door de Bergen en langs alle kleine dorpjes waar alle kinderen naar je zwaaien! Ontzettend bijzonder en indrukwekkend! Om 18.00 uur kwamen we aan bij onze lodge na een rit van 11 uur, we waren behoorlijk gaar van de hele dag stof happen ;)! Volgende dag vroeg op voor weer een game drive! Wat een prachtig park is selous! Heel puur en echt!! We hebben een zebrajong zien sterven voor onze neus (hij kon niet meer lopen en stierf echt op het moment dat we naast hem stonden) en een aantal buffels gezien die in de brandende zon vastzaten in de modder, terwijl we 50 meter verderop net 3 leeuwen zagen liggen onder de boom… In selous mag je van de paden af wat betekend dat je ontzettend dicht bij de beesten kunt komen! Wat een adrenaline geeft dat zeg! Ik vond het echt helemaal geweldig! S’avonds nog een boot safari gedaan en de volgende dag terug naar Dar. Het was echt een fantastische safari en als iemand ooit een safari wil doen in mikumi of selous vraag dan vooral even naar de gegevens van Samuel want wat een top gids is dat!! In Dar heb ik weer afscheid genomen van mn ouders en s’avonds met Lisanne en Clarice lekker gaan eten en bijkletsen.
Ik heb mn ouders beiden met volle teugen zien genieten tijdens de vakantie en dat doet zo goed! Ik wil ze al zo lang (zuid/oost) afrika laten zien!! Het is aan de ene kant enorm heftig om het gewone leven hier te zien en dingen die je mee maakt maken een ontzettende indruk maar er gebeurt hier ook zo veel moois!! Het leven hier kan ik niet in woorden omschrijven en het is voor mij ontzettend waardevol geweest dat mn ouders het nu met eigen ogen hebben gezien en de mensen hebben ontmoet waar ik hier hele dagen mee doorbreng! Ontzettend fijn om dit te kunnen delen en hopelijk heeft afrika ook een plekje in hun hart gekregen .
8 Januari was mn vakantie dan voorbij en hadden Lisanne en ik een meeting met de programma manager van livelihoods en de country director om ons project te bespreken. In deze meetingen hebben we ons project helemaal omgegooid. We gaan nu onderzoeken waar de gaps in de bestaande projecten zitten en op basis daarvan gaan we randstad volunteers inzetten op hun kracht. Een ontzettend leuk project waar we meteen mee aan de slag kunnen!! Alleen is het werken vanuit Lindi niet handig omdat we ook regelmatig naar Dar moeten en onze manager ook nog een project heeft lopen in zanzibar waardoor hij veel heen weer zou moeten reizen. Dus is besloten dat we terug gaan naar Zanzibar! Dat was echt wel even schakelen want ik was er helemaal op ingesteld naar Lindi te gaan.. Ik ben er wel ontzettend blij mee want ik zit hier helemaal op mn plek! Ik vind het heerlijk dat ik elke avond wat kan doen als ik dat wil en ik hou van de drukte om me heen! Ik kon de glimlach dan ook niet meer van mn gezicht krijgen toen we woensdag weer terug zaten op de ferry naar Zanzibar, terug naar huis!!!
Woensdagavond hadden we meteen een verjaardags/afscheidsfeestje op het dakterras bij daphne en donderdag was het revolution day in Zanzibar dus een vrije dag… Vrijdag wel gewoon weer werken, en wat is dat heerlijk als je een concrete opdracht hebt!! Lisanne en ik zijn meteen begonnen met het maken en versturen van de vragenlijsten. Vrijdagavond vond de bekerfinale plaats in het stadion in Zanzibar, eindelijk weer voetbal!!! Samen met Sophie, Angelo en Lisanne daar naartoe gegaan en er waren nog kaarten, we waren helemaal gelukkig!! We gingen in de rij staan om het stadion in te komen en werden ineens uit de rij gehaald door de politie (met grote geweren, zoals altijd hier) en we mochten doorlopen naar een 2e rij waar in plaats van 100 mensen maar 3 mensen voor ons stonden… ik voelde me eerst ongemakkelijk want waarom mochten wij nou in die rij staan?? Wat bleek; er is een aparte rij voor vrouwen!! Geniaal . Helaas heeft simba verloren maar dat mocht onze pret niet drukken! Na de wedstrijd zijn we het veld opgelopen en stonden we ineens praktisch naast het team van Azam toen die de beker in ontvangst namen, het kan allemaal in afrika!
Zaterdag een relax dagje gehad en s’avonds met Lisanne naar de fullmoonparty, zeer geslaagde avond weer! Darasa trad daar op, hij heeft een nummer (muziki) dat ik helemaal geweldig vind en met mij ook alle locals. Hij heeft dit nummer maar liefst 3 keer achter elkaar gezongen, hilarisch!! Ook erg leuk dat locals meteen beginnen te lachen als ze zien dat ik toch een aantal woordjes van het nummer mee kan zingen; ‘Do you know this song?!?’ Geweldig! Zondag met collega’s naar grotten geweest (en door geklommen, wat een avontuur!) en naar een strandje waar voornamelijk locals komen, erg leuk!!
Nu weer een frisse week waarin we enorm moeten knallen met ons project want we moeten het report mid februari af hebben! Heerlijk om een deadline te hebben en keihard te kunnen gaan knallen!

  • 18 Januari 2017 - 13:43

    DJ:

    Geen woord aan overdreven, het was onvergetelijk en geweldig mooi. Fijn om jou daar zo gelukkig te zien. Bedankt voor deze dagen. Liefs pa

  • 18 Januari 2017 - 14:37

    Lisan:

    Het is echt 1 groot avontuur wat jij daar meemaakt! Dikke kus <3

  • 18 Januari 2017 - 18:19

    Anneke Jonkers :

    Mooi verslag Mar! Het was zeker een heel bijzondere ervaring, Wat hebben wij veel gezien en gedaan! Het was heel fijn om jou daar te zien en om te weten dat je in Afrika op je plek bent! Liefs mam☺

  • 18 Januari 2017 - 18:19

    Sara:

    Mar wat fijn dat je al het moois van Afrika aan je ouders hebt kunnen laten zien! Het is zo waardevol om thuis iemand te hebben zitten die begrijpt waar je het over hebt. En super fijn dat je op Zanzibar kunt blijven. Lekker genieten daar, nog een kleine 2 maandjes en ik sta voor je neus! :)

  • 18 Januari 2017 - 20:36

    Jessica :

    Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt! ❤

  • 01 Februari 2017 - 15:58

    Oma Gè:

    Hallo lieverd eindelijk weer een reactie van ons.
    Wat is het toch fijn dat je daar zo geniet van alles
    en wat je schrijft zoiets kun je wel vertellen maar
    dat pa en ma het zelf hebben ervaren is prachtig
    we hebben het mooie foto-album bekeken en
    daarbij het hele reisverslag gehoord.
    Dat het werk waarvoor je er naartoe ging nu
    ook zo zinvol is geeft ook veel voldoening
    natuurlijk.Het is al weer februari dus flink
    doorwerken .Dikke knuffel ,liefs van opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlien

Ik vertrek 20 september voor 6 maand naar Tanzania om daar vrijwilligerswerk te gaan doen voor VSO (https://www.vso.nl/).

Actief sinds 10 Nov. 2011
Verslag gelezen: 954
Totaal aantal bezoekers 28977

Voorgaande reizen:

20 September 2016 - 25 Maart 2017

6 maand vrijwilligerswerk in Tanzania

17 November 2011 - 02 December 2011

Een verre reis met Sawadee

Landen bezocht: