Dutch gold - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Marlien Jonkers - WaarBenJij.nu Dutch gold - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Marlien Jonkers - WaarBenJij.nu

Dutch gold

Blijf op de hoogte en volg Marlien

10 December 2016 | Tanzania, Stone Town

Er is alweer een Maand voor bij gevlogen sinds mn laatste blog... aan de ene kant vliegt de tijd! Ondertussen ben ik alweer bijna 3 maand weg wat betekend dat ik ook nog maar 3 maand te gaan heb!! Aan de andere kant als ik bedenk wat ik allemaal mee gemaakt heb sinds mijn laatste blog... Ontzettend veel! In een week tijd maak ik hier zo veel mee en gebeurd er zo veel dat elke week bijna wel 3 weken lijkt!

Gelukkig heb ik mn agenda bij me waar ik in schrijf wat ik elke dag heb gedaan (soms wel met wat vetraging maar ik ben nog steeds bij!).
Het eerste weekend kwamen 2 VSO'ers naar zanzibar die net in Tanzania aan waren gekomen (Michiel en Marina I) dus die hebben we rondgeleid door stone town, erg leuk! S'avonds hadden we een feestje van Keith aan de andere kant van het eiland. En wat voor feestje... tent met discolichten, dj, spelletjes, zwembad, bbq en ga zo maar door... Ontzettend leuk om daar allemaal nieuwe mensen te leren kennen! Ik had het daar zo naar mn zin dat ik besloot om niet met de bus terug te gaan om 1 uur maar nog even te blijven en een hotel te pakken, goeie keuze :).

Volgende dag heerlijk gerelaxed bij sunday sessions wat zoveel inhoud als; zee, zwembad, swingbeds, cocktails, dj en leaker eten. Wat een andere wereld dan in Lindi!

Zoals ik in mn vorige blog al vertelde hebben we Clarice geholpen met het organiseren van ZYEF 2016 (Zanzibar Youth Entrepreneur Forum 2016), hier zijn we afgelopen weken dan ook ontzettend druk mee geweest aangezien alles in 4 weken geregeld moest worden. En dat heeft nogal wat voeten in aarde... Elke week minimaal 1 keer een vergadering op het ministerie wat al een hele belevening op zich is doordat standaard iedereen een uur later komt en ook de manier van vergaderen is compleet anders dan ik gewend ben. We werken samen met Dr. Rajeev uit India, een ontzettend bijzondere man. Hij werkt ontzettend hard en is ook erg aardig alleen nogal direct in de communicatie; 'sit here!' 'Go there!' 'Do it like this!' En ja echt alles met een uitroepteken op gebiedende wijs... nou ben ik zelf ook niet op mn mondje gevallen maar dit was nog wel een tandje heftiger maar na een paar dagen ben ik maar gewoon mee gegaan in zijn manier van communiceren; 'No, not now!' 'Be quiet i need to concentrate!' 'Eat something now!'. En dat bleek prima te werken, wel even zorgen dat ik dit ook weer afleer;). Ontzettend fijn om ergens zo druk mee te zijn en echt ergens naar toe te kunnen werken! Vorig weekend was het dan zo ver... Vrijdag waren de laatste loodjes nog wel erg zwaar, om 7.30 begonnen met werken en om 1 uur s'nachts uiteindelijk de taxi naar huis gepakt.. want Afrika zou afrika niet zijn als de helft van de dingen nog geregeld moet worden op de laatste dag... Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de registratie die bij werd gehouden door het ministerie. En ik weet zeker dat er een systeem in zit alleen heb ik die helaas niet kunnen vinden waardoor alles ontzettend veel tijd kost... wel ontzettend leuk en leerzaam om te doen! En hoe vaak ook niet tegen me gezegd is: 'yes, wait!' Als ik ergens om vroeg...
Zaterdag om 5.30 mn bed weer uit en naar de venue... ook best een beetje gespannen want zou het allemaal goed gaan? Al onze lieve VSO collega's kwamen gelukkig helpen met de registratie, polsbandjes en goodiebags. De president van Zanzibar kwam om de conferentie te openen en eigelijk verliep alles nagenoeg vlekkeloos... Tuurlijk liepen we tegen een aantal punted ter verbetering aan, er was bijvoorbeeld niet Genoeg lunch... niet omdat we niet genoeg besteld hadden maar omdat mensen 2/3/4 keer lunch gingen halen met hun polsbandje... dus voor zondag coupons gemaakt en die uitgedeeld bij de registratie zodat mensen maar 1 keer eten konden halen...
Het was echt een fantastisch evenement en ontzettend leuk en leerzaam om met zo veel verschillende mensen samen te werken. Ook was het onzttende fijn om met Clarice en Marina samen te werken, beide ontzettend inspirerende meiden die de drukke dagen en de stress weer goed maakten door rustig te blijven, het overzicht te bewaren, met oplossingen te komen en af en toe keihard te lachen!
Zaterdagavond zijn we ook nog naar het gala van de rotaryclub geweest. We waren alle 3 erg moe maar even wat anders en even eruit was ook wel weer goed. Ontzettend leuke avond gehad met een heerlijk 3 gangen diner en lekker kunnen dansen. Ik zou mezelf niet zijn als ik het niet 'iets te laat' had gemaakt waardoor zondag vrij pitting was... Maar ook Zondag verliep de conferentie erg goed! Wat me eigenlijk nog steeds verbaasd als je kijkt naar de tijd die we hadden en de hoeveelheid dingen die op het laatste moment nog geregeld moesten worden... Zondag zaten we om 19.30 dan ook uitgeput te dineren, maar het was het zeker waard! Maandag besloten we om een dagje rust te pakken en heb ik een massage genomen, heerlijk! Aangzien het 5 december was hadden we s'avonds plannen met onze Dutch posse (zijn met 7 nederlanders op Zanzibar, nu 8 want mijn nieuwe projectpartner lisanne is ondertussen ook aangekomen!) maar om 15.30 kregen we een telefoontje van Dr. Rajeev: You must come tonight to park Hyat to dine with the ministry, they want to thank you and give you a letter of appreciation!!!!!
Sinterklaas verschoven naar een ander huis, mooie jurk aan (park Hyat is het meest fancy restaurant/hotel van zanzibar) en de taxi die kant maar opgepakt (normaal loop je dit kleine stukje maar we willen ook niet helemaal bezweet aankomen... en dat gebeurd wel na 5 minuten. Heerlijk gegeten met een groep van 25 mensen van de overheid en een certificate of appreciation mogen ontvangen.. wat een eer... Dat het zo'n enorme eer was drong eigenlijk pas tot me door toen ik daar zat want mijn eerste reactie na het telefoontje was; ja maar sinterklaas dan?

Na het etentje zijn we nog even bij het sinterklaasfeest langs gegaan en heb ik mn gedicht nog voor gelezen en toch nog een paar pepernoten gegeten. Alles wijzigd hier met het uur wat er voor zorgt dat je je ontzettend flexibel op moet stellen en je verwachtingen constant aan moet passen maar ook dat het leven nooit gaat zoals je had gedacht waardoor je in geweldige situaties terecht komt! Ik merk dat als ik zelf de touwtjes in handen heb ik ontzettend flexibel ben maar zodra zaken me opgelegd worden heb ik er iets meer moeite mee.. Goed om te weten voor mezelf en me daar ook bewust van te zijn :).

Ik zit nu op de ferry terug naar zanzibar want van Woendag tot gister hadden we the annual conference van VSO Tanzania. Het was geweldig, we hebben gewerkt aan zaken die beter kunnen, gekeken naar wat goed gaat, meer geleerd over de organisatie en de verschillende projecten maar vooral: team building en collega's (beter) leren kennen. Met mn kleren aan het zwembad ingedoken, uiteindelijk daar de opdracht nog mee gewonnen ook, dansbattle met een tanzaniaase (die ik natuurlijk kansloos heb verloren), Karoake met Sophie en Clarice, later op de avond met 3 tanzaniaanse collega's in een microfoon proberen te zingen (bleek uit te staan), op stap geweest, team-building spelletjes, goede gesprekken en nog veel meer... Het was heerlijk!

Nou is de titel van mn blog Dutch gold, waarom? Een paar weken geleden deden we mee aan een pubquiz bij de taperia en dit was onze teamnaam! Helaas hebben we ook dit kansloos verloren maargoed... Gelukkig kregen we wel de creativiteitsprijs omdat ik overal tekeningen van maakte... ik dacht als we dan de antwoorden niet weten dan maar op een andere manier proberen te winnen;). Maar ook omdat ik hier op zanzibar zit met Marina, Clarice, Sophie, Angelo, Wil, Daphne en vanaf nu ook Lisanne en me dat goud waard is. Ik geniet van alle nieuwe mensen die ik ontmoet en trek soms ook heerlijk mn eigenlijk plan maar deze mensen zijn er altijd, voelt als thuiskomen!

Dan ga ik ook al een klein beetje vooruit kijken want Marina gaat bijna weer terug naar Nederland en die ga ik ECHT ontzettend missen! Mn ouders komen me bijna opzoeken, ik moet volgende week 5 dagen naar Nairobi omdat mn business visum is verlopen en 9 januari vertrekken we weer righting Lindi....
Weer veel veranderingen voor de boeg en straks weer een compleet ander leven in Lindi... Kom maar door met die flexibiliteit!!

Dit weekend gaan we nog even heerlijk genieten in kendwa bij de fullmoon party en aangezien maandag een nationale feestdag is blijven we een dagje langer om even heerlijk op het strand te liggen, Jaja zwaar leven!

  • 10 December 2016 - 10:07

    Jessica:

    Toppertje ben je!
    Ik ben trots op je <3

  • 10 December 2016 - 22:08

    Arij Jonkers:

    Geweldig verslag weer!!!!Dutch Diamont...........X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlien

Ik vertrek 20 september voor 6 maand naar Tanzania om daar vrijwilligerswerk te gaan doen voor VSO (https://www.vso.nl/).

Actief sinds 10 Nov. 2011
Verslag gelezen: 861
Totaal aantal bezoekers 28944

Voorgaande reizen:

20 September 2016 - 25 Maart 2017

6 maand vrijwilligerswerk in Tanzania

17 November 2011 - 02 December 2011

Een verre reis met Sawadee

Landen bezocht: