De eerste paar dagen - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Marlien Jonkers - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Marlien Jonkers - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen

Blijf op de hoogte en volg Marlien

26 September 2016 | Tanzania, Dar es Salaam

De eerste paar dagen in Tanzania zitten er al weer op! Aan de ene kant vliegt de tijd terwijl aan de andere kant ik ook alweer een boel beleefd heb!

Momenteel zit ik op m'n hotelkamer af en toe een beetje spastisch om me heen te kijken omdat ik in de afgelopen 10 minuten toch zeker 6 kakkerlakken heb zien lopen... Dood slaan durf ik niet (komen er dan niet voor straf 10 meer tevoorschijn?) oké ik ben ze nu net te lijf gegaan (2 medium grote) met DEET, chemische rommel dus kan ze in elk geval geen goed doen.

Oké so far mijn maandagavond! Scheelt weer dat dit de laatste avond (voorlopig) in dit hotel is. Morgen vertrekken we namelijk naar Zanzibar! Rest van de week gaan we daar mensen ontmoeten en projecten bezoeken en veel lezen. We hebben namelijk ontzettend veel info gekregen over alle verschillende projecten die er lopen en alle onderzoeken die zijn gedaan en alle manuals die zijn geschreven. Onze schone taak wordt dit te gaan coördineren zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden en we juist van het werk van een ander gebruik kunnen maken. Het vorige RYEP (Randstad Youth Employability Project) team heeft hierin al een voorzet gegeven.
Volgende week maandag (na een reeds gepland weekendje Paje, waar ik vorig jaar ook met Sara ben geweest lees: bounty strand met 7 andere VSO collega's) gaan we dan naar Lindi waar ook ons huisje staat. Ik heb ontzettend veel zin in Zanzibar maar ook in het uitpakken van m'n koffers en alles een plek geven zonder uit een koffer te hoeven leven (en deze natuurlijk elke keer weer dicht te moeten ritsen ivm de kakkerlakken).

Wat ik tot nu toe gedaan heb? Vorige week op het werk veel meetings gehad en vooral veel naar mensen geluisterd. Hoe werkt het hier? Wat gebeurd er allemaal? Wie verwacht wat van ons? En geloof me, na een lange vlucht (met veel turbulentie = weinig slaap want je trilt gewoon wakker) en ontzettend leuke maar ook intensieve weken voor vertrek is dat best lastig. Ik merkte zowel op donderdag als op vrijdag dat ik m'n ogen echt met moeite open kon houden. Gelukkig begreep iedereen dat en kregen we af en toe een koffie break (oploskoffie welteverstaan).
Tussen de middag heb je hier ongeveer een uur pauze en gaan we vaak met collega's lunchen, je eet dan zowaar een avondmaal. Denk aan kip met rijst oid. Het eten smaakt hier trouwens erg goed!
Heb zelfs al rauwe ui gegeten die ik lekker vond!
Omdat we nu nog in een hotel zitten ga je ook elke avond uit eten. We zijn al bij een Indiaas, Mexicaans en tapas restaurant geweest want de keuze in Dar is enorm. Je moet alleen even weten waar je moet zijn.

AAAAAH er liep net een kakkerlak in m'n bed!!!! Dit wordt een heftig nachtje...

Afgelopen weekend heerlijk gerelaxt en bijgekomen nadat we natuurlijk vrijdag op stap zijn geweest. Vrijdag eerst met grote groep Indiaas gegeten gevold door een bingo. En met de 2e ronde won ik de 3e prijs :D
Na de bingo vonden we het tijd voor wat actievers dus zijn we het nachtleven van Dar ingedoken. Erg mooie avond gehad bij club next door! Volgende dag: hoofdpijn. Samen met Marina en Clarice (beide randstad VSO volunteers) naar Mbudya Island geweest, erg mooi en relax! Nog wel een enorme kwal op het strand zien liggen die ik natuurlijk even goed op de foto heb gezet.
Terugweg met de boot zag ik ineens overal kwallen in het water en ik maar roepen: voor geen goud dat ik hier het water in ga! En ineens minder de boot vaart... Iedereen moest uitstappen en veder lopen aangezien het tij te laag was... Ik dacht echt dat ze een grapje maakten, maar helaas... Dus maar gewoon het water in niet nadenken en doorlopen. Ik was wederom ontzettend blij met m'n teva sandalen aangezien ik die gewoon aan kon houden terwijl mensen met slippers op blote voeten moesten (en er was ontzettend veel zeewier en ander spul dat aan je voeten kriebelt) waar ik dus gelukkig geen last van had. Ik was erg blij toen het weer wat ondieper werd en we de bodem weer goed konden zien (kust voor dar is erg vervuild dus water troebel). We made it!! Die avond lekker uit eten geweest in een local bar (verse tonijn!) en op tijd bedje in want ik was kapot. Zondag de luxe toerist uitgehangen met Marina, naar een hotel met een infinity pool waar we de hele dag hebben gelegen en gezwommen (en even naar de zee gekeken waar ik gewoon alweer tig kwallen in zag zwemmen... Je hoort het al kwallen kakkerlakken i love it!).

Ik merk dat ik veel dingen hier al niet meer bijzonder vind omdat ik vorig jaar al in Tanzania ben geweest (Sara opzoeken die toen aan het eind van haar VSO tijd zat) maar ook omdat alles nel went. In Dar loop je nergens heen, je neemt altijd een taxi. Warm water heb je bijna nooit in de douche. Je neemt altijd een ontzettend groot pak geld mee op pad en hebt daardoor het gevoel dat de waarde ook heel hoog is terwijl dat niet zo is (je kan hier max 400.000 schilling pinnen wat gelijk staat aan ongeveer 170 euro). Op maandagmiddag pinnen is een uitdaging aangezien het payday is en de helft van de automaten leeg is. Het is warm, altijd. Swahili leren is een must! Gelukkig krijgen we een Swahili leraar in Lindi. Begroetingen duren hier lang, je begint pas een gesprek (real live & telefoon) nadat je uitdrukkelijk elkaar hallo hebt gezegd en gevraagd hoe het gaat (in Swahili, hoewel dat nog niet heel soepel gaat maaaaaaar ik doe m'n best en dat waarderen ze). Alles gaat langzaam. Planningen zijn er om gewijzigd te worden.

Voor nu een lang genoeg verhaal! Ik ga proberen te slapen zo.. Ik hoop dat ik mezelf in kan praten dat kakkerlakken NIET je bed in wandelen als je slaapt. Dan doen ze namelijk gewoon niet. Dan wordt het donker en zoeken ze hun eigen plekje op de vloer of onder plint of onder m'n slipper of onder m'n bed....

  • 27 September 2016 - 07:54

    Claudia :

    Wat mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt. Goed geschreven ook hoor. Hoop dat de kakkerlakken minder worden

  • 27 September 2016 - 08:35

    Corina :

    Heel gaaf dat je dit doet Marlien. Veel succes en plezier in het mooie Tanzania!

  • 27 September 2016 - 18:14

    Sara:

    Lieve Mar! Wat fijn dat je het al zo naar je zin hebt daar, en leuk ook dat alles al zo lekker bekend is na vorig jaar :) Super leuk om te volgen wat je doet (behalve de kakkerlakken dan.. die mis ik echt NIET), geniet ervan! XXX

  • 27 September 2016 - 19:14

    Marloes Ottink:

    Vet cooool Marlien. Leuk al die insecten;-) enne..., valt me tegen dat je die bingo niet gewonnen hebt, haha. Geniet ervan!

  • 03 Oktober 2016 - 19:06

    Stephanie:

    Heej Marlien.

    Wat super leuk om te kunnen lezen wat je allemaal doet.
    Jammer van die kakkerlakken. (Je krijgt er trouwens geen 10 voor terug hoor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlien

Ik vertrek 20 september voor 6 maand naar Tanzania om daar vrijwilligerswerk te gaan doen voor VSO (https://www.vso.nl/).

Actief sinds 10 Nov. 2011
Verslag gelezen: 725
Totaal aantal bezoekers 28942

Voorgaande reizen:

20 September 2016 - 25 Maart 2017

6 maand vrijwilligerswerk in Tanzania

17 November 2011 - 02 December 2011

Een verre reis met Sawadee

Landen bezocht: