Habari sa Asubuhi!! - Reisverslag uit Lindi, Tanzania van Marlien Jonkers - WaarBenJij.nu Habari sa Asubuhi!! - Reisverslag uit Lindi, Tanzania van Marlien Jonkers - WaarBenJij.nu

Habari sa Asubuhi!!

Blijf op de hoogte en volg Marlien

20 Oktober 2016 | Tanzania, Lindi

Habari sa Asubuhi! (Goedemorgen!),

Ondertussen hebben we al een aantal swahili lessen gehad en begin ik het een klein beetje te spreken (kidogo). Ik kan in elk geval een biertje bestellen: Naomba Kilimanjaro moja baridi tafadhari. Wat betekend: mag ik 1 koud biertje alstublieft :) ze schenken het bier hier namelijk ya moto (niet uit koeling) en baridi (wel uit koeling maar na 5 minuten alsnog warm;)) gezien het hier allemaal halve liters zijn wordt het natuurlijk sowieso snel warm (de 30+ graden helpen hier ook wel bij).

Bas bedankt voor de tip van netflix! Hebben de kwaliteit omlaag gezet en het scheelt inderdaad een hele boel!!

In mn vorige blog vertelde ik dat ik zondag voor het eerst ben gaan hardlopen, dat doe ik nu minstens 2 keer in de week! Heerlijk om s'ochtends langs het strand te rennen. Een van de eerste keren kwam ik een groepje jongens tegen (15/16 jaar?) die me tegemoet liepen, begon een spontaan met me mee te rennen. Eerst dacht ik: huh? Wat gebeurd me nu? Maar hij liep gewoon even mee en stopte toen en zwaaide, hilarisch! Ook zijn Marina en ik begonnen met thuis sporten, allerlei oefeningen die je gewoon in een kamer op de grond zonder attributen uit kunt voeren. We hebben natuurlijk altijd waterflessen in huis dus daar zijn we nog wel wat creatief mee. Mocht je nog leuke oefeningen hebben; let me know!! Zo blijft het ook een beetje afwisselend :).

Vorige week woensdag kwam er een bekende Tanzaniaanse artiest optreden in Lindi (en dat is echt heel wat voor Lindi) dus Musa, onze swahili leraar, nam ons mee daar naar toe. Eerst hebben we wat biertjes gedronken bij een andere bar en kennis gemaakt met een aantal vrienden van Musa, erg leuk! Marina vroeg aan een van de mannen of hij zn baan leuk vond waarop iedereen stil werd. Tijdje later liet betreffende man even naar binnen en vroeg een andere: waarom vraag je dat aan hem? Het maakt toch niet uit wat hij van zn baan vind? Wat ons weer aan het denken zette dat het hier niet draait om wie ben ik? Ben ik gelukkig? En doe ik wel iets van mij gelukkig maakt? Hier draait het om de community, het samen en het überhaupt geld verdienen om te kunnen leven, eye opener weer!
Na. Een tijdje gingen we naar 'binnen' (alles is hier natuurlijk buiten, denk aan soort van open huis met alleen muren). We liepen stukje naar voren en gingen staan, vervolgens roept de zanger ineens: Mzungu!!!! En kijkt ineens zo'n 200 man je aan...
Ik kan je vertellen, hele aparte gewaardwoording.
Het in de spotlight staan krijgt hier dan ook een hele andere betekenis Wim ;)
Na paar seconden gingen de meesten gelukkig weer gewoon verder met dansen zodat wij dat ook konden doen.
Ook als ik over het strand loop met mn oordopjes in (lekker muziekje, heerlijk) wordt je om de 5 minuten aangesproken. Je wil ook niet iedereen de hele tijd negeren maar af en toe even momentje dat je niet opvalt zou ook fijn zijn. Hier in Lindi is dat alleen niet mogelijk. Als ik dan wel mensen terug groet krijg ik al dankje wel meteen de grootst mogelijke glimlach (helemaal als ik het in swahili doe) wat dan meteen weer een heleboel goed maakt!!

Vorige week vrijdag was een nationale feestdag en hebben Marina en ik een heerlijke wandeling gemaakt het hele dorp door. Ook zijn we wezen kijken bij een voetbalwedstrijd in het stadion tussen lindi en een andere club. Wat een veld.. ongelofelijk.. als iemand op de grond viel was degene gewoon covered in sand.. en wat een hitte, ongelofelijk dat ze daarom kunnen voetballen. En al was het voetbal niet super goed (veel ballen die lukraak weg worden geschoten en bijzonder veel hoge ballen) het ging wel erg snel van de ene naar de andere kant, wat een conditie moeten die mannen hebben! Toen we s' middags op het strand gingen wandelen zagen we een hel;e grote groep mannen zitten die meteen op ons af renden en vroegen of we een team foto van ze wilden maken toen zag ik. Dat een antal hetzelfde trainingsjasje aan hadden en vroeg ik of ze in het stadion hadden gevoetbald vandaag? Ja! En jullie hebben met 0-1 gewonnen? Ja!! Super grappig! Toen we met ze mee liepen rende de rest van het team ook op ons af en wilden ze geen teamfoto maar met zn allen met ons op de foto!! Alle mobieltjes kwamen tevoorschijn en op elke moesten minimaal 5 foto's worden gemaakt... ook dit was weer zo'n aparte gewaarwording want wij waren niet degene die s'ochtends in een stadion voor zo'n 200 mensen een wedstrijdje gevoetbald hadden... maar we zijn wel blank in Lindi en jong en vrouw.. en die combi is hier ontzettend bijzonder ;) Ik vond het wel echt hilarisch!! We kregen van iedereen nog een boks en zijn doorgelopen na veel gezwaai. Daarna naar santotini's (hoogtijd voor bier!) en s'avonds met Mandy bij Jan thuis gegeten, erg leuk zo'n community van vrijwilligers!

Zaterdagochtend had ICS een modeshow met lezingen en een marktte georganiseerd voor de kleine enterprises die ze begeleiden. Het zou om 9 uur beginnen en ons werd al geadviseerd om pas om half 11 te komen omdat het wel vertraging op zou lopen en het eerste half uur alleen lezingen in het swahili zouden zijn. Wij waren er dus keurig om half 11... het was nog niet eens begonnen.. Na lang wachten en uiteindelijk een uur swahili speeches begon de modeshow, ontzettend leuk om te zien! Vervolgens konden de enterprises spullen uitstallen die ze zelf hebben gemaakt en hebben wij natuurlijk een aantal dingen gekocht :) Leuk om zo de lokale bedrijfjes te sponseren!!

S' avonds zijn we naar de italiaan geweest en hebben we pizza gegeten met 4 kazen!!! Heeeeeerlijk!!
Zondag weer naar Mtemba beach en eind van de middag met William, Danny, Tessa en Hannah van ICS naar bleu monday om biertjes te drinken. In Hengelo was het bokbier middag en daar had ik het toch wel een beetje moeilijk mee.. het idee dat half hengelo daar samen is.. dan ga je mensen toch wel een beetje missen hoor. Heb even gebeld met RB en een aantal mensen gesproken wat echt hilarisch was!! Leuk om zo toch een beetje er bij te zijn!!

Qua werk loopt het nog niet helemaal zoals we willen, we proberen de juiste acties uit te zetten en te zorgen dat er een goed sustainable plan komt te liggen. Ik denk dat we met de juiste dingen bezig zijn alleen gaat het gewoon heel erg langzaam allemaal. Elke dag tijdens onze lunch pauze gaan we naar het strand en maken we een wandeling, wat natuurlijk heerlijk is!! En dan besef ik me meteen weer, ik had ook in nederland kunnen zitten in het herfstweer... Het is een enorme uitdaging om het hier wat meer in het gareel te krijgen maar ik prijs mezelf nog steeds ontzettend gelukkig dat ik hier ben en dit mag doen!!

4 November vertrekken we weer naar Zanzibar en daar blijven we vervolgens tot januari. Dit omdat ons project een soort paraplu project is waarbij we alle andere livelihood projecten van elkaar moeten laten leren, wat vooral betekend: kennis delen. Aangezien een aantal projecten hier zit en een aantal andere daar pendelen wij dus heen en weer :). Ik ga dus de komende 2,5 week nog even ontzettend genieten van Lindi, alle lieve mensen en de aandacht want in Zanzibar is het allemaal weer heel anders! Gelukkig kom ik als het goed in januari wel weer terug maar niks zo veranderlijk als Afrika dus we gaan het allemaal zien ;)!

  • 20 Oktober 2016 - 09:47

    Wim:

    Afrika is niet zo heel erg veranderlijk hoor. Zoals ze daar zeggen: you have the clock, we have the time.
    Geniet van je verblijf (en werk...wanneer horen we daar iets over :)

  • 20 Oktober 2016 - 09:47

    Wim:

    Afrika is niet zo heel erg veranderlijk hoor. Zoals ze daar zeggen: you have the clock, we have the time.
    Geniet van je verblijf (en werk...wanneer horen we daar iets over :)

  • 20 Oktober 2016 - 09:47

    Wim:

    Afrika is niet zo heel erg veranderlijk hoor. Zoals ze daar zeggen: you have the clock, we have the time.
    Geniet van je verblijf (en werk...wanneer horen we daar iets over :)

  • 20 Oktober 2016 - 10:00

    Dirk-Jan:

    Gewoon doorgaan en aanpassen aan het tempo van verandering daar. Soms frustrerend maar let op de kleine stapjes. Jullie doen t prima!
    Bokbierdag was saai en nat, weinig aan gemist en volgend jaar weer. Veel plezier!

  • 20 Oktober 2016 - 10:17

    Lisan:

    Lekker bezig Mar! Je lijkt wel een beroemdheid daar haha. Heb je al handtekeningen uitgedeeld? Ooo qua workout moet je even in de appstore zoeken naar: 7 minute workout, die kun je thuis doen en dan doe je in 7 minuten zo'n beetje alle spiergroepen.

    XX!!

  • 20 Oktober 2016 - 11:43

    Jessica:

    Wat gaaf dat je de taal al een beetje begint te leren.
    Dat helpt je vast op weg naar het bewerkstelligen van het plan!

    Ik kan mij heel goed voorstellen dat het onwennig is als een groep van 200 mensen jouw kant op kijkt.
    Aan aandacht dus niks te kort, heb je nog leuke mannen ontmoet dan Mar?
    Vertel ons daar maar iets over in de volgende blog, want ik kan mij niet voorstellen dat je stil hebt gezeten ;) Knuffels!

  • 21 Oktober 2016 - 21:46

    Arij Jonkers:

    Zoowww trots op m'n mooie nicht....................XXX

  • 22 Oktober 2016 - 16:23

    Oma Gè:

    Lieve Marlien
    Vanmorgen (precies op tijd )je leuke kaart voor onze trouwdag ontvangen en dan meteen
    een paar leuke foto`s .A en DJ kwamen koffiedrinken gezellig en zoals het liedje zegt :"Waarover praten zij die 4 daar ....?." Is het gras al verbrand ? Pas je maar aan het tempo aan, met alles gaat het anders dan hier hoor ik wel.Groetjes ook voor Marina en heel veel liefs .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlien

Ik vertrek 20 september voor 6 maand naar Tanzania om daar vrijwilligerswerk te gaan doen voor VSO (https://www.vso.nl/).

Actief sinds 10 Nov. 2011
Verslag gelezen: 846
Totaal aantal bezoekers 28943

Voorgaande reizen:

20 September 2016 - 25 Maart 2017

6 maand vrijwilligerswerk in Tanzania

17 November 2011 - 02 December 2011

Een verre reis met Sawadee

Landen bezocht: