Mzungu!! Haaaaaaaaaaaaaj! - Reisverslag uit Lindi, Tanzania van Marlien Jonkers - WaarBenJij.nu Mzungu!! Haaaaaaaaaaaaaj! - Reisverslag uit Lindi, Tanzania van Marlien Jonkers - WaarBenJij.nu

Mzungu!! Haaaaaaaaaaaaaj!

Blijf op de hoogte en volg Marlien

10 Oktober 2016 | Tanzania, Lindi

Ondertussen zijn we alweer een week in Lindi en hebben we al weer een aantal avonturen beleefd!

Dinsdagavond zijn we met een groep VSO vrijwilligers uit eten geweest omdat de country director John hier op bezoek was in Lindi. Erg leuk om al meteen veel mensen te ontmoeten. Ook hier in Lindi heb je het ICS project lopen (net als in zanzibar) waarbij 15 engelse jongeren en 15 tanzaniaanse jongeren tussen de 15 en 25 voor 3 maanden bij een gastgezin in wonen en trainingen geven aan de locale jeugd op verschillende scholen. Daarnaast zitten hier nog andere projecten zoals Elimu Fursa en TLED.
Woensdag zijn we een biertje gaan drinken bij Santorini's (waarvan we eerst dachten dat het een italiaans restaurant was.. wat je er kunt krijgen is voornamelijk bier ;)) maar je kunt er heerlijk op het strand zitten met je plastic stoeltje met een briesje en zonsondergang! Als snel kwamen er een aantal andere vrijwilligers waaronder Jan Rensink, een oud collega van mijn moeder! Ik wist al dat hij hier zat, ontzettend leuk hoe klein de wereld dan weer is! Ook hebben we de 2 vrijwilligers van het elimu fursa project wat beter leren kennen en werden we door hen uitgenodigd om vrijdag een dag mee te kijken naar een les die ze gingen geven on lindi secondary! Daar hebben we natuurlijk geen nee tegen gezegd.

We hebben ook nog met een projectleider gesproken en kwamen steeds meer tot de conclusie dat de taak die we hier hebben nog niet 100% duidelijk is. We hebben daarom een nieuw voorstel geschreven met een aantal opdrachten waarvan wij denken dat ze aansluiten op de behoefte van de mensen met wie we gesproken hebben. Als het goed is krijgen we morgen feedback daarop en kunnen we dan gaan bepalen hoe we de tijd het beste kunnen vullen.

Op het strand kwam ook nog een andere vrijwilliger langs lopen Christa, ze blijkt degene te zijn die de yoga les geeft. De yoga was dit keer op donderdag dus zijn we donderdag in de Bajaji (spreek uit badjadji, tuktuk op zn afrikaans) gestapt en een stukje de heuvels in gereden. Met een prachtig uitzicht hebben we daar een yoga les gevolgd, fijn om weer wat te bewegen! Na de tijd heeft Christa ons meegenomen naar een tentje waar je heerlijke kip kunt eten! Heerlijk gekruid met Chapati (soort wrap/pannenkoekje).
Uit eten gaan krijgt hier een hele andere dimensie. Restaurants met menu kaarten kennen ze niet. Het zijn allemaal straat tentjes met plastic tafeltjes en stoeltjes waar je in elk geval kip/patat kunt halen en soms nog wat andere dingen. Er schijnt wel een goede italiaan te zitten bovenaan de heuvel dus die moeten we nog een keer gaan ontdekken!

Vrijdag zijn we met de bajaji naar lindi gegaan en hebben we mee gekeken met een les. Het elimu fursa programma houdt in dat steve en Mandy 10 docenten onder de hoeden hebben die ze trainen in het lesgeven. Ze gaan naar allerlei verschillende scholen waar ze een les geven (in deze les gaven ze de leerling een strategie om dingen te onthouden). Normaal gesproken staat een leraar hier voor de klas en schrijft hij/zij zaken op het bord, de leerlingen schrijven dit over in hun schrift end of story. Daarnaast is primary school hier gewoon in Swahili (ze krijgen laatste 3 jaar wel wat engels) maar is secondary school volledig in het engels! Veel leerlingen vallen hierdoor uit aangezien ze wel dingen overschrijven van het bord maar geen enkel idee hebben wat er in hun schrift staat.
Elimu fursa zorgt dus dat een aantal leraren heel goed getraind zijn (deze kunnen vervolgens andere leraren trainen na afloop) en geeft de leraren van de klassen ook een kijkje in de keuken + dat de leerlingen er hopelijk iets van opsteken! Erg leuk project en ontzettend leuk om een kijkje in de keuken te nemen!

Vrijdagmiddag vonden we het rond een uur of 4 tijd voor de vrijmimbo blij santorini's waar we dan ook tot een uur of half 9 gezeten hebben, erg gezellig!

Zaterdagochtend (nacht) viel om 4 uur de stroom uit. Het is altijd naar als de stroom uitvalt s' nachts aangezien de ventilator dan uitvalt en je gegarandeerd met 5 minuten wakker worden, badend in het zweet. Meestal duurt de powercut niet heel lang dus kun je daarna weer lekker verder slapen maar niks van minder waar...
Rond een uur of 11 hadden we nog steeds geen stroom en we begonnen ons een beetje zorgen te maken over onze vries/koelkast producten. Dus heb ik Jan maar even gebeld. Wat blijkt... onze stroom was op! Jep.. stroom moet je dus gewoon kopen... er zit een kastje aan de buitenkant van ons huisje waar je dan een code in moet voeren en plop de stroom doet het weer! Dus wij op zoek naar een winkeltje waar ze stroom verkopen (gelukkig heeft jan ons verteld waar we heen moesten..) daar aangekomen bleek dat we een of ander nummer nodig hadden.. gelukkig is marina zo slim geweest een foto te maken van het kastje waardoor we dachten dat nummer bij de hand te hebben. Maar een van de nummers was onleesbaar. Hoe onze huisbaas heette? Euh? Huisbaas? Dus onze manager gebeld die dat ging proberen te achterhalen. Vervolgens konden we de stroom betalen via Mpesa. M wattus? Mpesa, voor de mensen die hier eerder voor langere tijd zijn geweest heel normaal (ik herken het nog van Sara) maar voor anderen totaal niet. Mpesa een account gekoppelt aan je sim (en dus je telefoonnummer) wij hebben er voor gekozen ons loon ook op onze Mpesa gestort te krijgen. Why? Nou ze hebben hier niet overal een bank waar je kunt pinnen + dat pinnen bij een bank kost altijd extra. Met Mpesa kun je naar een winkeltje (er zijn er echt superveel) waar wordt aangegeven dat ze Mpesa van vodacom hebben. De code van het winkeltje invoeren in je mobiel, het bedrag dat je wil pinnen en je pincode en voila de man geeft je het betreffende bedrag :) Appeltje eitje toch!

Dus met het bonnetje terug naar huis, code invoeren en jaaaaaa we hebben weer elektriciteit. Zijn gelijk onder de ventilator gaan zitten om af te koelen. Omdat de ventilator toch niet genoeg bleek om ons ondertussen kokende bloed te koelen hebben we een bajaji gebeld en zijn we naar een strandje 5 km verderop gegaan Mtemba beach. Heerlijke strand dagje gehad! S' avonds zijn we weer wat gaan eten bij het kip tentje (omnomnom) en hebben we een paar biertjes gedronken bij santorini's (voor de afwisseling).

Zondag werd ik om kwart voor 8 wakker en dacht ik: thuis had ik vandaag een lekker potje kunnen voetballen... dus sportkleren aangetrokken en gaan hardlopen over het strand. Als je hier door de straat loopt ben je echt een attractie als blanke (Mzungu) allen kinderen roepen dan ook: Mzungu!!! Haaaaaaaaaaaaaaaaj!! En alle volwassenen kijken/staren naar je. Meestal groeten we gewoon en loop je door, soms is het wel wat ongemakkelijk. Niet dat ik me hier onveilig voel (helemaal niet) maar je bent wel een attractie! Ik was blij dat ik nu in elk geval wat sneller langs iedereen heen kon lopen aangezien ik nu alleen liep en je dan nog meer bewust bent van de mensen om je heen.

Toen ik terug kwam gingen we ontbijt maken. Vorige week hebben we een hele zoektocht gehad naar een waterkoker. Wij erg blij toen we er een vonden! De vrouw die hem verkocht pakte hem eerst helemaal uit en stak hem in het stopcontact (was europese stekker dus ze deed gewoon een stokje in het andere gat) en liet zien dat dat ding werkte. Goed, wij hadden het belachelijk warm in dat winkeltje dus vonden het allemaal een beetje overdreven. We vertelden dat aan andere vrijwilligers die ons vervolgens vertelden dat het spul wat hier verkocht wordt op de alles goedkoopste manier gemaakt wordt in China. De helft van het spul doet het dan ook niet, het was dus heel normaal en terecht van haar dat ze het eerst testte.
Goed, de waterkoker dus, er zat zelfs een protector tussen maar we hoorden een raar geluid, alsof hij droog kookte. We liepen naar ons keukentje, slaan de vlammen er uit (punt waar de stekker in de protector zat). Ik begon meteen te blazen en gelukkig ging het vuur vrij snel uit. Een van de pinnen van de stekker was afgebroken/gesmolten in de protector.. dag protector :( dag waterkoker :(
Nu moeten we weer water koken in een pan... opzich prima alleen duurt het heel lang omdat het gaspitje alleen op de laagste stand kan, zet je hem namelijk hoger dan slaan de vlammen om de pan.. aangezien we een keer bijna brand wel genoeg vinden moeten we maar wat meer geduld hebben (sowieso handig hier dus hakuna matata)

Rond een uur of 11 zijn we maar weer naar Mtemba gegaan, heerlijk!
Gisteravond hamburger gemaakt (iets wat er op lijkt) en begonnen aan de serie outlander op netflix. Midden in de 2e aflevering hield hij er mee op... internet was op :( we hadden 30 gb gekocht voor 21 euro en het modem vorige week maandag aangezet.. oeps. Nou werken we natuurlijk de hele dag thuis dus dat trekt best veel internet (maar wij leken op dit gebied hebben geen idee van wat veel/weinig of normaal is).
Het is ons gelukt om via mpesa (de simkaart in het modem heeft ook mpesa!!) weer een nieuw abonnementje af te sluiten maar de logica achter de prijzen snappen we nog niet helemaal (zie foto).

Vandaag hebben we een begin gemaakt met de starter kit voor volunteers van randstad (waarin praktische zaken staan om mee te nemen bijvoorbeeld en een uitleg van Mpesa) en hebben we een handleiding gemaakt voor ons huis (elektriciteit kopen, waterkokers die in de fik vliegen etc).

Nog een paar leuke weetjes:
- haren wassen duurt hier echt 10 minuten aangezien er geen waterdruk is. Ik vul nu gewoon een emmer met water en gooi die over mn hoofd!
- zaterdag zat er een mini gekko in mn bed! Super schattig :) heb hem er wel uit gestuurd.
- vanochtend hebben we onze eerste kakkerlak gekilld!! (Jawoord Suuz daar istie weer!) Hij zat op de slaapkamerdeur van Marina en was GROOT.
- het stikt hier in huis van de spinnen (en dat zijn geen kleintjes) maar die koesteren we in de hoop dat ze al die &%#)^$% muggen opeten die je wakker maken zodra de elektriciteit (fan) uitvalt.. aangezien malaria hier in de regio ontzettend veel voorkomt ben ik dan ook meer fan van spinnen dan van muggen want ondanks de anti malarias kun je nog steeds malaria krijgen.
- Vanavond komt onze swahili leraar voor het eerst langs! We kijken enorm uit naar de Swahili lessen aangezien bijna niemand hier engels spreekt. Zelfs het kopen van eieren is daardoor lastig (frustrating sometimes).
- we hebben net fruit/groente gekocht voor 0,55 cent (zie foto schaal)!
- ik heb ook nog wat andere beetjes op de foto gezet. Een in de zee (geen idee wat het is) en een of ander eng apparaat op de muur van ons huisje
- onze buurkinderen zijn al op bezoek geweest, super lief!
- Super leuk om alle reacties te lezen, dank!!

• 10 Oktober 2016 - 16:49

Wim:

ben je eindelijk een attractie is het weer niet goed ;)

• 10 Oktober 2016 - 17:43

Anneke:

Ha Mar,

Je maakt heel wat mee! Gelukkig kon je de brand uitblazen en werden jullie wakker van het geluid. Het is zo te lezen een hele andere wereld zonder vanzelfsprekend
    heden. Leuk dat je zo dicht bij Jan in de buurt woont. Dan is de wereld idd echt klein. Wij kijken uit naar je volgende verslag. Liefs en dikke knuffel mam.

• 10 Oktober 2016 - 19:18

Lisannn:

Wat een leuk verslag Mar!! Erg leuk om zo uitgebreid te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Totaal andere wereld!!

• 11 Oktober 2016 - 09:33

Bas:

Leuk om te lezen! Wel een hele andere wereld daar, lijkt me wel erg wennen aangezien we toch vrij gewend zijn geraakt aan onze "luxe".

Overigens is je databundel denk ik leeg door Netflix, die vreet Netflix erg veel data. Het kan handig zijn om de kwaliteit terug te zetten naar iets lager, beste kwaliteit (ultraHD) verbruikt 7GB per aflevering, gemiddelde kwaliteit maar 0,7GB per aflevering, scheelt dus nogal wat.

Groeten Bas

• 11 Oktober 2016 - 11:57

Marion Kiewik:

Leuk verhaal, Marlien, zo gaat de wereld daar echt voor ons leven. En die foto met die twee simultaanschrijvende jongens... adorable!

• 11 Oktober 2016 - 17:16

Sara:

Mooi verhaal Mar! Typisch, stekkers die ontbranden.. dat had ik nou noooit! Super leuk dat je foto's kunt uploaden ook. Maar skip de volgende keer even al die vieze beesten, anders wil ik je niet meer op komen zoeken :)

• 22 Oktober 2016 - 00:04

Cios:

Geweldig verhaal :-)

Prepaid stroom (per kWh?) en prepaid internet :-D
    Het kan waarschijnlijk geen kwaad om een methode te verzinnen om van te voren te weten wanneer de limiet er aan zit te komen (of natuurlijk meer dan ruim genoeg inkopen) om verdere verrassingen te voorkomen ;-)